Που πηγαίνει όλο το χιόνι από τις ρωσικές πόλεις;

Χιονοπτώσεις, χιονοθύελλες και χιονοστιβάδες έπληξαν τη Μόσχα, την Αγία Πετρούπολη και άλλες μεγάλες πόλεις.

Ο χειμώνας 2023/2024 θα μείνει στην ιστορία ως ένας από τους πιο «χιονισμένους» στην Κεντρική Ρωσία των τελευταίων σαράντα χρόνων.

Πάνω από 150.000 άτομα και 14.000 μηχανήματα χρειάστηκαν για να καθαρίσουν τη Μόσχα από το κατάλευκο τοπίο που προκάλεσαν οι χιονοπτώσεις του Ιανουαρίου, σύμφωνα με το συγκρότημα δημοτικών υπηρεσιών της Μόσχας. Τα πεζοδρόμια, οι δρόμοι και οι στέγες των κτιρίων έπρεπε να καθαρίζονται από το χιόνι σχεδόν καθημερινά. Αλλά, τι συμβαίνει με το χιόνι που απομακρύνεται από τους δρόμους;
Ποσο γρήγορη είναι η διαδικασία;

Η παραδοσιακή μέθοδος διαχείρισης είναι η μεταφορά του χιονιού σε μια χωματερή έξω από την πόλη, έναν μεγάλο χώρο αποθήκευσης, όπου εναποτίθεται και αποθηκεύεται και όπου λιώνει όταν ο καιρός γίνεται πιο ζεστός. Οι χώροι αυτοί βρίσκονται σκόπιμα μακριά από την πόλη, ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα στους κατοίκους. Το μειονέκτημα αυτής της μεθόδου είναι ότι το χιόνι πρέπει να μεταφερθεί με φορτηγό διαμέσου ολόκληρης της πόλης, επιβαρύνοντας σημαντικά την οδική κυκλοφορία.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Reuters

Επιπλέον, είναι δαπανηρή λόγω του κόστους του ειδικού εξοπλισμού που απαιτείται και του χρόνου των οδηγών. Για το λόγο αυτό, ο εξοπλισμός για το λιώσιμο του χιονιού χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο προς το συμφέρον της αποτελεσματικότερης περισυλλογής του χιονιού στις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, όπως η Μόσχα, η Αγία Πετρούπολη και το Καζάν.

Πρόκειται ουσιαστικά για μεγάλες εγκαταστάσεις που πρώτα φιλτράρουν για τυχόν σκουπίδια από το μεταφερόμενο χιόνι και στη συνέχεια το επεξεργάζονται με ζεστό νερό και το φιλτράρουν στο σύστημα αποχέτευσης. Η όλη διαδικασία είναι πολύ γρήγορη – σε μόλις 3-4 λεπτά, οι εγκαταστάσεις μπορούν να λιώσουν έως και 10 τόνους μεταφερόμενου χιονιού.

Από την Ρωσία στον Κόλπο της Φινλανδίας

Οι μονάδες τήξης χιονιού εξοικονομούν χρόνο και χρήμα στον καθαρισμό του χιονιού, αλλά κοστίζουν πολύ: 1-5 εκατομμύρια ρούβλια (περίπου 11.000-55.000 δολάρια). Η τιμή εξαρτάται από την ταχύτητα λειτουργίας τους και τη μέγιστη χωρητικότητα φορτίου. Στη Μόσχα, 49 τέτοιες εγκαταστάσεις δημιουργήθηκαν εντός των ορίων της πόλης, ενώ η Αγία Πετρούπολη διαθέτει 18.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Reuters

Μια πρόσθετη παράμετρος είναι ότι το χιόνι τείνει να απορροφά επιβλαβείς ουσίες από την ατμόσφαιρα: για παράδειγμα, τη ρύπανση από τα καυσαέρια των οχημάτων. Καθώς λιώνει, το χιόνι μπορεί να μολύνει το έδαφος και τις υδάτινες μάζες με βαρέα μέταλλα και ακόμη και πετροχημικά. Τα σημεία τήξης του χιονιού, τα οποία είναι εξοπλισμένα με ολοκληρωμένο κύκλο καθαρισμού, επιτρέπουν την αποφυγή αυτών των δυσμενών επιπτώσεων – γεγονός που είναι αναμφίβολα επωφελές για το περιβάλλον της πόλης.

«Αυτές τις ημέρες, όλη αυτή η μάζα του χιονιού που απομακρύνεται υποβάλλεται σε πλήρη κύκλο καθαρισμού στις εγκαταστάσεις καθαρισμού και διοχετεύεται στον Κόλπο της Φινλανδίας ως καθαρό νερό», σύμφωνα με τον Vladislav Ponomaryov, τον υπεύθυνο της υπηρεσίας Τύπου της κρατικής ενιαίας επιχείρησης της Αγίας Πετρούπολης Water Canal, του φορέα που είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία των σταθμών τήξης του χιονιού.

Στην Αγία Πετρούπολη και τη Μόσχα, τα τελευταία χρόνια, οι δύο μέθοδοι συλλογής χιονιού έχουν αρχίσει να συνδυάζονται – μικρές χωματερές έχουν αρχίσει να δημιουργούνται παράλληλα με τον εξοπλισμό τήξης του χιονιού. Σε κακές καιρικές συνθήκες, τα επακόλουθα των χιονοπτώσεων μεταφέρονται εκεί από γειτονικές περιοχές της πόλης, προκειμένου να καθαρίζονται οι δρόμοι άμεσα και να μην χάνεται χρόνος για τη μεταφορά.

*Mε πληροφορίες από Russia Beyond | Κεντρική φωτογραφία θέματος: ALEXANDER MANZYUK | REUTERS

Σχετικά